V dnešní době už lze komunikovat online přes internet mnoha způsoby. Základní rozdělení této komunikace je 1.) asynchronní komunikace a za 2.) synchronní. Asynchronní komunikace dává větší časový prostor pro odpověď, odesílatel tedy neočekává odpověď hned pár okamžiků po odeslání ale je ochoten si na ni počkat i několik dní. Jako příklad lze uvést komunikaci přes e-mail či komunikaci na diskusních fórech. Synchronní komunikace se odehrává na internetu hlavně prostřednictvím online chatu, kdy jsou oba, či více uživatelů chatu právě v daném reálném čase online, tedy jsou přítomni a s někým si píší či volají. V tom případě i vy s nimi můžete lehce navázat komunikaci.
Jak napsat správně e-mail?
Jak první vždy umístíme předmět, tedy hlavní myšlenku naší zprávy, pokud o něco žádáme, můžeme do políčka „předmět“ umístit slovo „žádost“, pokud se za něco omlouváme tak např. „omluva“ apod. Předmět e-mailu by měl být stručný a trefný. Nyní přichází řada na samotnou strukturu e-mailu. Na první řádek umístíme pozdrav např. „Dobrý den, paní/pane XY,“ pokud neznáme jméno, postačí pouze pozdrav. Za pozdrav umístíme čárku a dále pokračujeme až na dalším řádku ale malým písmenem, jako bychom pokračovaly ve větě. Nejprve sdělíme, co nás vedlo k tomu napsat takovouto zprávu, následně, pokud je to vzhledem k povaze e-mailu nutné se představíme – jméno, příjmení a další specifika podle povahy e mailu. Pokud už jsme napsali vše, co bylo třeba, ukončíme poslední větu tečkou, „odentrujeme“ a nyní přichází závěrečná fáze, která může znít např. „S pozdravem,“, „ S přáním hezkého dne,“. Nakonec opět stiskneme enter a podepíšeme se, buď celým jménem, nebo jen příjmením.
Příklady možností synchronní komunikace:
· ICQ,
· Skype,
· Google talk,
· Jabber
· Prostřednictvím facebooku atd.
Synchronní komunikace již není tolik formální, jako ta e-mailová, nakonec využívá se taky hlavně při komunikaci s přáteli, rodinou a blízkými. Dalším rozdílem je, že v chatové komunikaci se více používají zkratky a smile obrázky, mimo jiné je možné také přeposlat vlastní fotografie či videa. Pokud chcete využít i další funkce této komunikace, budete si potřebovat pořídit také příslušenství k tomu určené. K video hovoru budete potřebovat mikrofon a webkameru, pokud ji Váš počítač již nemá zabudovanou v monitoru. Věříme, že pokud jste ve světě online komunikace začátečníkem, přesto si tuto možnost brzy osvojíte a možná i oblíbíte.